5-پیاده رفتن به زیارت ابا عبداللَّه(ع)
یکى از خصوصیات حاج آقا مصطفى پیاده رفتن به کربلا بود و در تمام زیارتهاى مخصوص امام حسین15) 7 شعبان،عرفه، اربعین، اول رجب و نیمه رجب( پیاده به زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف مىشد و فاصله طولانى میاننجف اشرف و کربلا را طى مىکرد، و معمولاً در اثر پیادهروى پایشان مجروح مىگردید و با آن حال به راه رفتن ادامهمىداد
6- احتیاط و تعبّد
در وصیتنامه ایشان آمده است:
جمیع کتابهاى خود را در اختیار حسین قرار مىدهم به شرط آنکه تحصیل علوم قدیمهکند و در غیر این صورت به کتابخانه مدرسه آقاى بروجردى در نجف اشرف تحویل دهند؛ چه آنکه نوعاً از وجوهتحصیل شده و خلاف احتیاط است که ارث برده شود نقل کردهاند در مواقعى که شعر خواندن مکروه است گاهمىشد که یک مصراع را سهواً مىخواند و به محض توجه، آن را رها مىکرد
7- سادهزیستى
شهید حاج آقا مصطفى خمینى با اینکه اهل مناجات و گریه و زیارت عاشورا بود اما هیچ رنگ خشک مقدسى وریاکارانه نداشت و سادهزیستى شیوه زندگىاش بوداو فرمان على(ع) را، هم خوب درک کرده بود و هم خوب آویزهگوش جان نموده بود، آنجا که مىفرماید:
خداوند بر آنان که رداى دین بر تن کردهاند و در جامعه به عنوان رهبران حق وعدالت قلمداد شدهاند فرض نموده است که زندگى خود را با مردم ضعیف بسنجند تا درد فقر، فقیر را از پاى درنیاوردنقل است در تمام مدتى که ایشان در ایران یا عراق بودند حتى یک خانه ملکى هم نداشتند
8- جاذبه و دافعه
در عین حال که نسبت به کوچک و بزرگ احترام مىکرد معذلک اگر کسى در هدف با او مخالف بود و نسبت به انقلابکینه داشت، بىتفاوت از کنار او مىگذشت و به هیچ وجه حاضر نبود او را احترام و تعظیم کند، همانگونه که على(ع)معیار آن را در عمل نشان داده است
9- راز و نیاز و عبادت
آیةاللَّه حاج آقا مصطفى خمینى به گفته یارانش فوقالعاده به نماز شب اهمیت مىداد؛ به طورىکه حتى در زندان،تبعید و میهمانىها اغلب براى نماز شب و تهجّد به پا مىخاست و در عین حال بسیار خوش اخلاق و شوخ طبع بود
10- فعالیت سیاسى
آیةاللَّه حاج آقا مصطفى خمینى پس از بازداشت و تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه، در سال 1343 توسط رژیم منحوسپهلوى دستگیر و به زندان قزلقلعه انتقال یافت که پس از مدتى بر اثر اعتراضات مردم مسلمان و تحت تأثیر افکارعمومى از زندان آزاد و به ترکیه و از آنجا به نجف اشرف تبعید شد وى در خارج از کشور تمامى گروههاى مبارز را علیه رژیم بسیج کرد او ارتباط فراوانى با دانشجویان مسلمان خارج ازکشور داشت و بسیارى از آنان را براى آموزش نظامى به فلسطین و جنوب لبنان مىفرستاد تا پس از تعلیمات نظامىبراى مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه به کشور بازگردند ایشان با تمام نهضتهاى آزادیبخش جهان در تماس و با شخصیتهاى ارزنده اسلامى در سطح جهان مرتبط بود حاج آقامصطفى بىاندازه هوشیار و نفوذناپذیر بود و در طول مبارزات سیاسى، عوامل منحرف و نفوذىهاى وابسته به رژیمپهلوى توسط ایشان شناسایى و طرد مىشدند او به افراد در مسائل سیاسى خیلى دیر اعتماد مىکرد و معتقد بود کهحمل بر صحت و حسن ظن خوب است؛ ولى در مسائل سیاسى اصل عدم اعتماد است، مگر اینکه خلاف آن ثابتشود
پایبندى به ولایت فقیه
حاج آقا مصطفى اعتماد راسخى به اصل ولایت فقیه داشت و هیچگاه گامى از راه حضرت امام فراتر نمىگذاشت وخودسرانه به کارى اقدام نمىکرد؛ به طورى که در همه امور سیاسى پیرو دستور و رهنمود حضرت امام(ره) بود؛ و بااینکه خود فقیه جامعالشرایط بود در مقابل دیدگاههاى حضرت امام(ره) خود را مجاز به دخالت در امور سیاسىنمىدانست و به همانگونه که حضرت امام(ره) در زمان آیةاللَّه العظمى بروجردى به ارایه پیشنهادات و دیدگاهها بهایشان اکتفا مىکردند، حاج آقا مصطفى دیدگاههاى خود را درباره نحوه مبارزه با رژیم ستمشاهى به حضرت امام ارایهمىکردند و صرفاً مطابق نظر ایشان عمل مىنمودند جان کلام آنکه:
تبلور عینى و عملى همه این ارزشها، او را شخصیتى بزرگ و ملکوتى پروراند، به گونهاى که از زبان بتشکن دوران، و اسلامشناس بزرگ قرن حضرت امام خمینى(ره) مفتخر به لقب «امید آینده اسلام» شد؛ و در حقیقتآنچه تاکنون گفته شد شرح پیش از متن همین کلام نورانى حضرت امام خمینى(ره) بود آرى، بحق او امید آینده اسلام و شهید بزرگوار انقلاب اسلامى بود و در واقع تجلیل از شخصیت آن اسلامشناسبزرگ، تکریم از فرهنگ و آرمان جهانى انقلاب اسلامى است
شهادت حاج آقا مصطفى
رژیم منحوس پهلوى که به نقش و اهمیت حاج آقا مصطفى در مبارزات مردم مسلمان علیه رژیم پى برده بود، هموارهدرصدد از بین بردن چنین شخصیت گرانمایهاى بود تا اینکه عوامل رژیم در توطئهاى رذیلانه و در شب یکشنبه اولآبان 1356 او را همچون اجداد بزرگوارش مسموم کرده و به شهادت رساندند شهادت او که همزمان با مبارزات گسترده مردم مسلمان کشورمان علیه استبداد پهلوى به وقوع پیوست، بىشک یکىاز محرکهاى اصلى در انقلاب اسلامى بود پخش خبر شهادت حاج آقا مصطفى خمینى در روز اول آبان ماه سال 1356 در میان امت مسلمان و مراسمى که بهمناسبت اربعین این شهید والامقام در قم برگزار شد به درگیرى مردم با مزدوران اطلاعاتى رژیم شاه انجامید و موجبشعلهور شدن آتش خشم مردم علیه رژیم منحوس پهلوى شد و این معناى همان جمله حضرت امام(ره) بود که فرمودند:
«مرگ مصطفى از الطاف خفیه الهى است» درود بر او و بر همه مردان خدا که نه تنها حیات و مماتشان خیر و برکت براى اسلام است که یاد و ذکر آنان نیز باعثنشر آیات قرآن و آثار اسلام مىباشد
کلمات کلیدی: